ZBrush دارای یک ماده خاص به نام BumpViewerMaterial است. این در اینجا قرار دارد در گوشه پایین سمت راست کتابخانه مواد. این مطالب مفید است هنگامی که شما می خواهید برای ایجاد یک نقشه پایه برای یک شخصیت 3D. حالا وقتی شما یک نقشه Bump ایجاد می کنید، این بافتی است که شما در 3D دیگر استفاده می کنید برنامه ای مانند مایا یا 3D Studio Max برای اضافه کردن جزئیات خوب به جزئیات شی، اما شما می توانید بافت را در اینجا به راحتی در ZBrush و سپس ایجاد کنید صادرات آن را برای استفاده. من قصد دارم به شما نشان دهم چگونه این کار را با استفاده از مدل femaleHead_v01 انجام دهید در دسترس کاربران حق بیمه. شما همچنین می توانید از یکی از مدل های تظاهرات استفاده کنید که با ZBrush می آید.بنابراین اکنون که بارگذاری شده است، می خواهم آن را روی بوم بکشم. برای تغییر دادن به T فشار دهید حالت را ویرایش کنید، F را روی آن بگذارید. من قصد دارم هندسه را گسترش دهم پالت و حرکت آن را تا سطح بالاتر، که 4 است، برای این مدل. این مدل ممکن است حدود 100، 000 چند ضلعی بر روی آن باشد. بنابراین من قصد دارم تقسیم آن را در زمان دیگری برای رسیدن به کمی بیشتر رزولوشن. حالا اگر PolyPainting را به خاطر بیاورید، اگر فقط مواد استاندارد و من را انتخاب کنم Zadd را خاموش کنید و فقط RGB را وارد کرده و به Texture بروید و Colorize را انتخاب کنید. حالا من می توانم یک رنگ انتخاب کنم و آن را بر روی سطح مدل قرار دهم. من می خواهم از BumpViewerMaterial استفاده کنم. من همین کار را انجام می دهم با این حال، وقتی که من رنگ بر روی مدل، نگاه کنید چه اتفاقی می افتد. به جای دیدن یک رنگ، من می بینم دست انداز به نظر می رسد که من Zadd هستم و من به مدل مجسمه سازی می کنم. البته، آن را کاملا به عنوان شدید نیست، اما در واقعیت اگر من روشن، بنابراین شما می توانید مشخصات را ببینید. من کمی کوچک می شوم
00:01:55 You can see this depression is not actually reflected in the actual profile of
00:02:00 the surface. It's just something that shows up when the light hits the surface,
00:02:04 and we are looking on it face on. Now the purpose of a Bump Map in a 3D program
00:02:09 is to allow you to add extra detail to a model without having to have the
00:02:14 density the model required. You don't actually have to model that as part of
00:02:18 the geometry. It's a cheat basically that allows you to create the impression
00:02:22 that there is more detail than there actually is.
00:02:25 So when I'm creating a Bump Map for a character, I like to set my Color Picker
00:02:30 to a medium value, and then I fill the object with this medium value. So that
00:02:35 means everything above this value lighter colors are going to look like bumps
00:02:39 coming out and darker colors are going to look like depressions.
00:02:43 If I turn to the Basic Materials you will see that this medium gray has been
00:02:48 applied to the whole object. If I turn to the BumpViewerMaterial, it looks just
00:02:52 white. I want to select a darker color here, I want to set the Stroke type to
00:02:57 Spray, and maybe a small Alpha like this.
00:03:01 Now I can turn the Zadd off, because I'm really only painting color. I will
00:03:06 start painting on the model. It's a very unfortunate skin problem for this
00:03:14 lady. So I'm going to bring the RGB Intensity down, so it's not so extreme.
00:03:19 There we go. If I switch back to a Standard Material, you will see I'm actually
00:03:26 painting color on here, but with the BumpViewerMaterial it looks like an
00:03:30 impression on the surface.
00:03:31 Now what's interesting is I can actually hold the Shift key which normally
00:03:35 smoothes it out and this acts like a blur. So now I'm blurring the color on the
00:03:40 surface. If I choose Basic Material, it's more obvious. I'm not smoothing the
00:03:46 geometry, I'm blurring the texture.
00:03:48 I switch back to BumpViewer, you can see when I'm talking about that. If I
00:03:57 switch to a lighter color, I want to get bumps. It looks like it's protruding
00:04:02 out. If I switch my Stroke type to FreeHand, bring this all the way down to a
00:04:16 darker color. If we turn on Lazymouse, I bring my Draw Size down. I can start
00:04:28 to create lines on the surface.
00:04:32 Now the quality that you are going to see of the bumps, in other words whether
00:04:37 it's jagged or not is going to be determined by the number of polygons you have
00:04:41 in your object. So this object right now has about 4,000. So if I divide it
00:04:48 again it's just like PolyPainting, the more polygons you have, the more
00:04:52 resolution you have, so the better your details will look.
00:04:55 You take a look out here using the Basic Material, that's what it looks like.
00:05:08 When I'm finished and I want to export it as a texture, I can go to the Texture
00:05:11 palette and do Color To Texture.
00:05:15 Before I do this, let me set the resolution of my texture. Right now it's set
00:05:20 to 256x256 which is pretty small. Let's try 1024x1024, and now when I do Color
00:05:31 To Texture, it's going to convert the color on the model to a texture and place
00:05:35 this in the Texture palette. There we can see it's actually a color texture,
00:05:40 and it's 1024x1024.
00:05:42 I can export this PSD, bitmap or TIFF format and then bring that into my other
3D program and apply to the model and the Bump Channel and when I render the
model it will appear as a bump on the surface.